![]() |
Maestrul Lu Yu |
Cu toate acestea,
Lu a fost mai mult decât un maestru obişnuit de ceai, fiind chiar numit
„Înţeleptul ceaiului” sau un geniu al ceaiului. Calea ceaiului practicată de Lu
este profund înrădăcinată în cultura chineză clasică a cultivării de sine. Considerat
de contemporanii săi ca având puteri supranaturale, Lu era privit şi ca un zeu
al ceaiului.
Povestea sa,
asemenea celei a popularizării ceaiului în dinastia Tang, a început într-o
mănăstire buddhistă. Lu, abandonat de mic, a fost crescut de un călugăr buddhist.
De la o vârstă fragedă, şi-a asumat sarcina de a pregăti ceaiului pentru
maestrul său care excela el însuşi în această artă. Însă în loc să devină
călugăr, Lu a ales calea unui erudit confucianist pasionat de ceai.
Însemnările
găsite în textele din timpul dinastiei Tang ne indică faptul că Lu avea meseria
de maestru al ceaiului. De exemplu, Feng
Shi Wen Jian Ji, o cronică a clanului Fang din dinastia Tang, ni-l descrie
pe Lu ca angajat al unui oficial guvernamental pe nume Li jiqing şi având deja
o reputaţie de expert în ceai. Însă aceasta a crescut mai ales după apariţia lucrării
sale de căpătâi - Cha Jing sau Ceaiul Clasic.
Cha Jing este primul manual al
ceaiului dar şi o fereastră către lumea maestrului Lu, îmbibată de filosofie
buddhistă şi daosită. Rădăcinile buddhiste ale personalităţii sale ies în mod
special în evidenţă.

Cartea lui Lu a fost un best-seller în timpul dinastiei Tang, declanşând o adevărată frenezie a ceaiului în toată China. Mulţi cititori au început să colecţioneze diferite versiuni ale setului său de 24 de vase de ceai descris în carte. Cei bogaţi au strâns bineînţeles, variante luxoase făcute din porţelan fin sau argint. Cu toate acestea, Lu însuşi nu era un admirator al luxului, proclamând că ceaiul „nu încurajează extravaganţa” şi sfătuindu-şi cititorii să se angajeze mai degrabă în savurarea aromei. De asemenea, el recomanda să se bea numai trei ceşti de ceai odată. Această cale a moderaţiei, în armonie cu „calea de aur” a lui Confucius ori „calea de mijloc” buddhistă, este un concept cheie în istoria cultivării de sine chinezeşti.
Statuia lui Lu Yu de la Academia de Stiinte ale agriculturii din Fujian |
Astfel a ajuns să fie respectat Lu – cel ce a scris primul manual despre ceai şi a răspândit această băutură de-a lungul Chinei.
No comments:
Post a Comment