vechiul drum călare al ceaiului din Yunan până dincolo de Tibet |
Istoria ceaiului Pu-erh poate fi trasată înapoi în timp până
la dinastia Zhou (cca 1046-256 î.e.n.). Însă comerţul cu acest tip de ceai între
China şi Tibet a început în timpul dinastiei Tang (618-917 e.n.), când o
mare cantitate de Pu-erh produs în Yunan (provincia originară pentru acest ceai)
a început să fie vândut tibetanilor prin intermediul faimosului “drum călare al
ceaiului”, ce a jucat un rol extrem de important în comerţul trans-regional din
sud-vestul Chinei, la fel de important precum cealaltă rută comercială
cunoscută sub numele de Drumul mătăsii. Înflorind în timpul dinastiilor Ming
(1368- 1644) şi Qing (1644-1911), drumul călare al ceaiului colecta Pu-erhul
produs în zona Yunan, trecea printr-un număr de staţii intermediare, precum Lijiang dinYunan, Litang din provincia Sichuan, Chamdo, Nyingchi,
Lhasa, Shigatse şi Lokha din Tibet, ajungând în cele din urmă în ţări precum
India, Nepal şi Bhutan sau chiar mai departe în Asia de vest şi Africa.
În conformitate cu lucrarea istorică Man Shu (“Enciclopedia
Chinei de sud-vest şi Asiei de sud-est”) scrisă în timpul dinastiei Tang,
comerţul cu ceai pe acest drum a devenit atât de popular şi prosper încât pe el
veneau să achiziţioneze ceai, mii de negustori din Tubo, un regat vechi ce a
dominat platoul Tibetan câteva secole. Motivul pentru care acest ceai a fost şi este atât de popular în Tibet,
se datorează faptului că dieta locuitorilor era foarte bogată în grăsimi iar
vegetalele fiind destul de greu de găsit, ceaiul Pu-erh ajuta la digestie şi
oferea nutrienţi importanţi, greu de găsit în alimentele locale.De atunci şi până azi, acest tip de ceai a rămas băutura obişnuită în această zonă, el fiind de asemenea, genul de ceai ofrandă al
buddhismul tibetan, existând multe însemnări istorice cu cantităţi
impresionante de ceai Pu-erh oferit în dar lamaşilor sau mănăstirilor buddhiste
din zona Tibet-Yunan de către credincioşi cu stare sau chiar de lideri
politici locali.
Cărăuşi de ceai în Sichuan, 1908 |
frunze de Pu-erh in forma de turta |
În 1654, al şaselea Sharmapa Rinpoche al ramurii bonetelor
roşii din şcoala Karma Kagyu a fost
invitat de căpetenia clanului Mu, Nagawang Chokyi Wangchuk, să viziteze
teritoriile locuite de tibetani din provincia Yunan (China) pentru a superviza
tipărirea versiunii Lijiang a Kangyur (canonul tibetan), prilej cu care a participat
la o ceremonie de consacrare şi a primit peste 100 de pachete de Pu-erh. De asemenea, în 1649 Choying Dorje, al 10-lea Karmapa Rinpoche din Karma
Kagyu a vizitat Yunan pentru a oferi diferite iniţieri unei adunări de 1000
călugări şi laici aflaţi sub administraţia Mu, prilej cu care, din nou, au
fost primite mari cantităţi de ceai. Acestea sunt numai câteva exemple dintr-un
lung şir de donaţii şi ofrande de ceai Pu-erh către diverşi lideri religioşi
din Tibet sau zone locuite
de tibetani, inclusiv Nepal
şi Bhutan.
Pu-erh ambalat pentru vanzare |
Iată aşadar, cât de important este acest ceai! Dar pe lângă
informaţiile istorice trebuie să mai ştiţi ceva. Spre deosebire de alte tipuri de ceai, Pu-erh nu
se strică în timp, din contră, cu cât e mai vechi cu atât mai bine. Din
acest motiv un Pu-erh de calitate va avea întotdeauna înscris pe etichetă anul
fabricaţiei dar va fi şi foarte scump. În ceea ce mă priveşte, nu am cumpărat sau băut niciodată un
Pu-erh clasic, ambalat şi împachetat tradiţional, adică presat în formă de cărămizi, discuri, turte etc, ci
doar ce am putut găsi pe piaţa din Bucureşti la un preţ acceptabil.
Dar despre magazinele cu Pu-erh din România voi vorbi într-un alt articol.
Deci, de unde se poate cumpara??? :)
ReplyDeleteDe oriunde exista un magazin care vinde ceaiuri :) Cauta un astfel de magazin si intreaba daca au Pu'er. In orice oras exista magazine cu ceaiuri. De asemenea, daca ai bani multi la tine, intreaba si ce vechime are ceaiul :) Cu cat e mai vechi, cu atat e mai scump.
Delete